Een betere klantreis door datagedreven personalisatie

Home > Een betere klantreis door datagedreven personalisatie

Kort geleden begon ik, Joost Eilers, als New Business Accountmanager bij Pondres. En regelmatig krijg ik de vraag: "Wat doen jullie nu eigenlijk precies?” Hoe leg ik uit dat we gespecialiseerd zijn in omnichannel communicatie, digitale transformatie en fulfilment? En dat we dit datagedreven personaliseren voor een betere klantreis? De beste optie lijkt me een aantal concrete voorbeelden te noemen.

Het moment van ontvangst

Als het om fulfilment gaat, geloven wij dat ‘het moment van ontvangst’ de uitgelezen mogelijkheid is om indruk te maken. Dus geen plastic zak of kartonnen doos met pakbon. Wij denken aan het inpakken van een geurtje in vloeipapier dat exact de geur van datzelfde parfum draagt. Uiteraard met een handgeschreven kaartje erbij. Dan maak je indruk.

Voldoen aan de communicatieplicht

Wanneer we het hebben over communicatie voor verzekeraars, pensioenfondsen en banken, dan gaat het vaak om gevoelige, vertrouwelijke informatie. Om verschillende doelgroepen, met een eigen informatiebehoefte. Stel, we communiceren met iemand over zijn of haar pensioen. Dit kan per e-mail, maar wordt het niet gelezen of ‘bounced’ de e-mail, dan wordt er automatisch een brief verstuurd per post. Dit wordt gedocumenteerd, zodat er aan de communicatieplicht wordt voldaan. En zo is het voor de klantenservice inzichtelijk wanneer de klant belt met een vraag. Ook kunnen we bijvoorbeeld een beveiligde e-mail regelen die de klant alleen met een verificatiecode kan lezen.

Personalisatie

Voor de retailbranche personaliseren wij verschillende uitingen, zoals een direct mailing. Recent maakten we een direct mail voor een moderetailer die zijn databeheer goed op orde heeft. Hierdoor konden we de mailing volledig afstemmen op het geslacht, de gezinssamenstelling en het aankoopgedrag van de ontvanger. Maar ook verschil aanbrengen in bijvoorbeeld de hoogte van kortingsvouchers voor verschillende members.

Communicatiemomenten inrichten

Voor een opticien hebben we alle klantcommunicatie gepersonaliseerd. Op iedere uiting staat het filiaal waar de ontvanger zijn of haar bril of lenzen heeft gekocht en is de afzender de naam van de bedrijfsleider van die vestiging.

Dat maakt het echt persoonlijk. Vervolgens hebben we meerdere communicatiemomenten ingericht in een geautomatiseerde flow. Denk aan een bericht voor een oogmeting, het bestellen van nieuwe lenzen of een kaart met persoonlijke aanbieding die wordt gestuurd naar iemand die net een nieuwe bril heeft gekocht.

Uniek in complexe klantcommunicatie

Al met al, bij Pondres zijn we uniek in het personaliseren en automatiseren van complexe klantcommunicatie. We leveren maatwerk en zijn in staat verschillende communicatiestromen geautomatiseerd in te richten voor diverse klanten en branches. Deze techniek borgen we met ons OMNIA-platform, waar we onlangs wereldwijde erkenning voor ontvingen met de IPN Global Innovation Award.

Innovatieve paperwrap

Een andere innovatie bij Pondres is de paperwrap, een verpakkingswijze waarbij we magazines en tijdschriften in een papier wikkel verpakken. Dit is beter voor het milieu - ten opzichte van een sealverpakking - en bovendien kunnen we de papieren verpakking volledig full color maken in de look-and feel van een merk of bedrijf. Dit zorgt voor een hogere attentiewaarde op de deurmat en biedt bijvoorbeeld adverteerders de ruimte om prominent op een verpakking te staan. Extra communicatieruimte voor klanten dus. In delen van België is plasticfolie bovendien niet meer toegestaan.

Neem contact op

Wil je weten hoe wij jouw klantcommunicatie naar een hoger niveau kunnen tillen? Neem gerust contact met ons op via info@pondres.nl of bel +31 88 949 41 00. Wij helpen je graag!

Claudia Vorstenbosch
Claudia Vorstenbosch
Sales Support
Neem contact op
Top
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram