Start-up Boombrush verovert samen met Pondres de mondverzorgingsindustrie

Home > Start-up Boombrush verovert samen met Pondres de mondverzorgingsindustrie

Boombrush zocht als innovatieve start-up in de mondverzorging een print- en fulfilmentpartner die samen de basis op orde kon brengen, om van daaruit grootse dingen te bereiken. “Die partner vonden we in Pondres”, zegt Steven Koopmans, Managing Director bij Boombrush, enthousiast.

Duurzame verpakking en verzending

“Toen ik begon bij Boombrush, dacht ik meteen: dit is een Pondres-case”, vertelt Steven. De succesvolle start-up daagt de traditionele mondverzorgingsindustrie uit met innovatie. De belofte van Boombrush: je koopt jouw laatste tandenborstel ooit. Dat gaat gepaard met goede materialen, een duurzame verpakking en verzending, en het recyclen van retouren.

‘Unieke print en fulfilment-propositie’

Steven werkte eerder jarenlang samen met Pondres en dat smaakte naar meer. “Pondres is uniek in z’n soort door de dynamische print en fulfilment-propositie. Ze kunnen veel meer dan simpelweg een tandenborstel naar een klant sturen. We verbeteren samen de mondverzorging van een heleboel actieve klanten, dat is ontzettend vet.”

‘Pondres is uniek in z’n soort door de dynamische print en fulfilment-propositie’

Pittige opdracht voor Pondres

“Allereerst benoemden we interne knelpunten”, vertelt Steven over het begin van het proces. “Waar loopt onze operatie stroef of spaak? Daar kwam uit dat we graag een dynamisch made-to-order-proces willen. Daarnaast is er het repeatproces: kleine orders moeten in grote aantallen door het systeem kunnen. Ons assortiment breidt zich uit, dat vraagt om een slim, goed uitgedacht systeem. Een pittige opdracht, waarvoor we een externe consultant inschakelden.” Op basis daarvan deed Boombrush een vergelijkend warenonderzoek onder een drietal gespecialiseerde partijen. “Pondres won dat met vlag en wimpel.”

Samenwerking met sociale werkplaats

Over de onboarding van Boombrush als nieuwe klant bij Pondres is Steven zeer tevreden. “Het team van Pondres liet hun creativiteit zien en kwam met slimme, maar ook voordelige oplossingen. We betalen bijvoorbeeld zo min mogelijk porti en kunnen die besparingen inzetten voor betere oplossingen.” Ook werd er meegedacht over hoe het duurzame karakter van Boombrush in elke vezel geleefd kan worden. Steven: “We wilden graag samenwerken met een sociale werkplaats, dat regelde Pondres gelijk door een partnership met de Diamant-groep op poten te zetten. Ik ben blij dat we op deze manier ons steentje kunnen bijdragen, terwijl we onze business draaien.”

‘Wij hebben er de mensen nog niet voor, dus er ligt veel IT-complexiteit bij Pondres’

‘IT-complexiteit ligt bij Pondres’

Tijdens de onboarding waren er best wat IT-uitdagingen. “We kwamen erachter hoe complex onze operatie eigenlijk is …”, zegt Steven met een glimlach. “We zijn misschien een schattig start-upje dat tandenborstels en -kopjes verkoopt, maar er moeten meer dan 100.000 orders door het systeem. Een heel hoog volume met relatief kleine orderwaardes. Dan is efficiency ontzettend belangrijk. Pondres dacht goed na over de integratie van Shopify in het systeem. En omdat wij er de mensen nog niet voor hebben, ligt er zo veel mogelijk IT-complexiteit bij Pondres.”

Uitdagingen op tijd opgelost

De laatste weken voor livegang waren intens. “Om het voor elkaar te krijgen, hebben we ouderwets moeten poepscheppen met elkaar”, zegt Steven met een luide lach. “Stiekem zit je toch weer altijd met extra uitdagingen. Maar gelukkig zijn die allemaal op tijd opgelost en is er ‘gewoon’ geleverd.”

Uniek made-to-order-proces

Hoe Pondres het verschil maakt voor Boombrush? Steven stellig: “Op een hele hoop fronten. Om te beginnen in ons primaire e-commerceproces. Het feit dat we een made-to-order-proces hebben voor onze e-commerceproducten vind ik uniek. Het zorgt ervoor dat we veel flexibeler zijn en geen voorraden hoeven aan te houden. We kunnen ook just-in-time inkopen. De bulkvoorraad en ready-to-sell-voorraad zijn nu geconsolideerd. Een unieke manier van werken, die ik bij andere partijen niet zie.” Steven vervolgt: “Als ik kijk naar het retailproces, hebben we een slimme splitsing weten te maken tussen complexe en standaardzaken. Zo kunnen we over de hele linie genomen een redelijke prijs aanbieden en toch een interessante marge maken.”

‘De menselijke kracht achter ons merk willen we nooit verliezen’

Kracht van mensenwerk

“Pondres werkt nog met veel handwerk, dat is voor ons erg fijn”, geeft Steven aan. “Dat extra paar ogen maakt dat het proces secuur verloopt en dat ook complexere vragen beantwoord kunnen worden. Ik vind het fijn dat niet alles ‘weggeautomatiseerd’ wordt. Ook bij Boombrush gebruiken we veel AI en automatisering, maar de menselijke kracht achter ons merk willen we nooit verliezen. Wij willen er op een fijne, duurzame manier zijn voor iedereen. Voor onze klanten, maar dus ook voor de mensen binnen onze operatie.”

Samenwerken vanuit een écht partnership

Dat menselijke aspect komt sterk terug in de samenwerking tussen Boombrush en Pondres. Steven geeft een voorbeeld: “Gaandeweg het proces zat ik met mijn handen in het haar, omdat ik een probleem had met een Duitse marktplaats. Leo en Dorine van Pondres helpen me daar dan bij. Dat is iets wat ze niet hadden hoeven doen, maar wat dan wel geregeld wordt. Voor mij een sprekend voorbeeld van hoe Pondres samenwerkt vanuit een écht partnership.”

Verbondenheid

Het directe contact met veel mensen vanuit Pondres, ervaart Steven als fijn. “Al die persoonlijke contacten zorgen ervoor dat we ons meer verbonden voelen met de operatie - en vice versa. We hebben ons ook voorgesteld aan de Pondres-medewerkers. Voor onze collega’s is het waardevol om te zien hoe de operatie eruitziet. Voor mij is het goud waard dat ik weet dat ik altijd iemand van Pondres kan bellen als ik hulp nodig heb. Zo groeien we samen!”

‘De extra kick die Pondres geeft, is uniek in de markt’

‘Pondres geeft een extra kick’

Als Steven kijkt naar de toekomst, blijkt dat hij barst van de ambitie: “We zijn nu live met de eerste versie. Op dit moment ben ik heel blij dat onze eerste uitdagingen zijn opgelost en we weer kunnen ademhalen. Ik kijk ernaar uit om het proces samen met Pondres verder uit te bouwen. De basis staat en ik ben ervan overtuigd dat we iets moois in handen hebben, wat met de toevoeging van Pondres een extra kick krijgt die uniek is in de markt.”

Top
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram