Vijf jaar geleden begon de samenwerking tussen Loyalty Lab en Pondres. Tot op de dag van vandaag naar volle tevredenheid. “Pondres heeft veel aandacht voor onze projecten én voor mij als klant”, zegt Rob Snijders, Manager Operations & Production bij Loyalty Lab.
“Tot vijf jaar geleden produceerden wij al onze Nederlandse mailings bij een mailinghuis in Duitsland”, schetst Rob een korte geschiedenis. “Het gebrek aan flexibiliteit bij dat bedrijf begon te wringen. In 2017 heb ik een tender uitgeschreven. Er was stevige concurrentie, maar uiteindelijk is de keuze op Pondres gevallen. De gevarieerde productiecapaciteit voor kleine en grote oplages, een goed gedocumenteerd kwaliteitsbewakingsproces én de bereidheid om mee te denken om tot een efficiënt proces te komen, gaven me het beeld dat Pondres een zeer stabiel mailinghuis is. Daarbij komt dat we ons er door de persoonlijke aanpak geen nummer voelen. Ze geven me het gevoel dat ik een belangrijke klant ben.”
Loyalty Lab zocht een partij met ervaring met volumes richting de 1,5 miljoen mailings op jaarbasis. “Dat kan niet iedereen”, weet Rob, met inmiddels een kwart eeuw aan ervaring op zak. “Wij willen een continue relatie met een partij die dergelijke volumes aankan: van een shot van 100 stuks tot 100.000 en alles daartussenin.” Uiteindelijk legde Pondres een prijstechnisch goed voorstel neer, maar was voor Rob het vertrouwen in de kwaliteitsborging van het geheel nog belangrijker. “Wij zijn een loyaliteitsbureau dat voor retailers werkt. De mailings die we verzenden bundelen we zo veel mogelijk in één productie. Maar klanten van Opticien A mogen bijvoorbeeld nooit op een mailing van Opticien B terechtkomen, dat is killing. Het vertrouwen van klanten mag nooit worden geschonden.”
‘Het vertrouwen van klanten mag nooit worden geschonden'
Iedere ondernemer verdient loyale klanten, is te lezen op de website van Loyalty Lab. Rob kan dit alleen maar beamen: “Loyalty Lab is een reclamebureau gespecialiseerd in loyaliteit: hoe krijg je klanten weer terug in de winkel? We werken met name voor retail zoals autodealers, fietsenwinkels en voor opticiens. En dan vooral voor zelfstandige opticiens of de wat kleinere ketens. Met behulp van hun klantendata sturen we de juiste mensen, de juiste boodschap op het juiste moment. Omdat we hun data beheren, kunnen we ook heel nauwkeurig de response meten. We hebben een groeistrategie ingezet, waarbij we dit jaar richting de anderhalf miljoen Direct Mails gaan. Tegen de trend in neemt bij ons dit medium alleen maar toe.”
De eerste maanden na ondertekening van het contract, was Rob zo’n vier keer per week bij Pondres te vinden. “We hebben heel goed samen met Pondres onze processen in elkaar verweven. Dat leidde ertoe - en ik klop het even af - dat onze producties soepel verlopen. Ik weet maar half wat voor moeite het kost wat Pondres mogelijk maakt, dat besef ik ten volste. Het grootste goed is dat wij, door de betrouwbaarheid van Pondres, ook bij onze klanten onze afspraken altijd waar kunnen maken.”
Het partnership tussen Loyalty Lab en Pondres blijft in ontwikkeling. Ook op het gebied van innovatie en automatisering. Rob daarover: “Wat nu speelt, is dat wij proberen om steeds verderop in het proces te automatiseren. De printfiles die richting Pondres gaan, zet ik nog steeds handmatig aan. Dat verder automatiseren gaat alleen in samenwerking met Pondres, daar moeten we de hele keten voor verbeteren. Ik weet dat ik bij Pondres zo’n vraag kan neerleggen. Ze hebben een forse IT-afdeling zitten.” Om daar reflecterend aan toe te voegen: “We zouden elkaar vaker moeten opzoeken buiten de waan van de dag om, zodat we nog meer met dit soort zaken aan de slag kunnen. Er gebeurt best het een en ander in de markt, dus die aanleiding is er wel.”
‘Samen vinden we altijd een oplossing’
“Voor Loyalty Lab is het belangrijk dat we tegen onze klanten kunnen zeggen: we hebben het geregeld. Daar hebben we partners voor nodig die hetzelfde in de wedstrijd zitten”, benadrukt Rob het belang van het partnership met Pondres. “We vertrouwen elkaar, gunnen elkaar dingen en vinden samen altijd een oplossing. Loopt het even stroef? Dan weet ik dat ze bij Pondres extra hard voor ons lopen.” Dat laatste zit in het DNA van Pondres en wordt aangejaagd door de persoonlijke band die Rob met de mensen bij Pondres opbouwde. Regelmatig stapt hij even binnen. Rob: “Ik kom dan naar de producties kijken en wil contact onderhouden met de operators op de vloer. Ik wil dat ze mij kennen en dat ze weten dat ik het zeer waardeer wat ze voor Loyalty Lab doen.”
Als Rob gevraagd wordt hoe hij tegen Pondres aankijkt, komt hij met mooie woorden: “Fijn bedrijf, fijne mensen. Van Marcel tot Anoshka. Geen flauwekul, hard werken en eerlijk zaken doen. Met aandacht voor de projecten van Loyalty Lab en met aandacht voor mij. Ik voel me bij Pondres gehoord en gezien als klant. Ik heb twee toppers bij Account Support, Do en Michel. We hebben inmiddels aan een half woord genoeg. Ze zijn altijd op zoek naar oplossingen en hebben een oog voor detail. En dan de mensen bij de planning en in de productieafdeling. Zij geven onze campagnes de juiste aandacht met als doel het eindproduct foutloos en netjes bij PostNL te overhandigen. Ik heb veel waardering voor de operators aan al die machines bij Pondres. Als zij hun werk goed doen, dan heeft Loyalty Lab blije klanten!"
‘Als de operators van Pondres hun werk goed doen, heeft Loyalty Lab blije klanten’
De markt waarin we zitten is voortdurend in beweging. We kijken terug op een periode met alsmaar stijgende kosten, van energie tot aan papier. Bovendien is er krapte op de arbeidsmarkt. Loyalty Lab en Pondres hebben hier beide mee te maken. Rob: “Ondanks de turbulente tijden, vind ik het mooi om te zien dat we samen optrekken. Ons succes is goed voor Pondres, maar andersom is het net zo: als het met Pondres goed gaat, plukt Loyalty Lab daar ook de vruchten van. Wij zijn niet voor niets een contract van drie jaar aangegaan met Pondres, met de intentie om te verlengen. Wij doen onze naam eer aan en zijn graag loyaal naar onze leveranciers. Tegelijkertijd zullen we de mailinghuismarkt altijd kritisch blijven volgen door nieuwe technologieën in de gaten te houden. Zolang Pondres in staat is mee te doen met deze ontwikkelingen, voorzie ik een lange samenwerking.”
Wil je meer informatie over direct mail? Neem gerust contact met mij op via info@pondres.nl of bel +31 88 949 41 00. Ik help je graag!