Verras je klanten en stijg boven de markt uit

Zo’n half jaar geleden maakte ik de overstap naar Pondres, waar ik de rol vervul van Sales Director. De eerste maanden was het best even aanpoten. Pondres heeft een sterke positie in de markt en biedt een breed scala aan mogelijkheden en middelen om klantcommunicatie effectief uit te voeren. Het goed begrijpen en doorgronden van al die kanalen en oplossingen vraagt aandacht. En dat is mooi, want door de diversiteit aan kennis, kunde en middelen die wij in huis hebben, kunnen we het leven voor onze klanten juist een stuk eenvoudiger maken.

Wat me opviel tijdens mijn eerste periode bij Pondres is dat klanten met heel uiteenlopende vraagstukken bij ons aankloppen. In deze blog neem ik jullie mee in 5 typische vraagstukken die ik voorbij zie komen en vertel ik in het kort welke oplossing wij boden.

 

1. Direct mail wordt onbetaalbaar, ik overweeg alleen nog maar digitaal te communiceren

De kosten voor een Direct Mail-actie zijn flink gestegen. Daarmee is tegelijkertijd de impact van zo’n actie aanzienlijk verhoogd, aangezien we steeds minder post in onze brievenbus krijgen. Verschillende van onze klanten die gestopt waren met Direct Mail, zijn weer gestart. Maar wel op een slimmere manier, en dat rendeert.

Om rendement te kunnen maken op een Direct Mail-actie zijn er een paar zaken te organiseren:

- Door het verrijken van data in je klantenbestand weet je beter wie welke interesse heeft.

- Deze specifieke interesses kun je gebruiken om heel gericht te zijn in je communicatie.

- Er zijn meerdere manieren om de conversie van Direct Mail te meten en te stimuleren. Je kunt klanten die nauwelijks converteren op een mailing uit het bestand verwijderen en klanten die goed converteren nog beter bedienen.

- Direct Mail werkt in bepaalde fases van de customer journey als een conversiebooster, mits goed geïntegreerd met de overige communicatie.

 

2. We gebruiken heel veel kanalen voor onze communicatie, hoe behoud ik het overzicht?

Steeds meer van onze klanten volgen hun klanten in de kanalen waarop ze actief zijn. Dat vraagt van onze klanten wel steeds meer inzet op het organiseren en het monitoren van rendement op de verschillende kanalen. Wij ondersteunen onze klanten met software die we speciaal hiervoor ontwikkeld hebben. De software helpt met het vertalen van de hele customer journey naar een geautomatiseerd proces, waarin de verschillende communicatiekanalen aangestuurd kunnen worden. Zo hebben klanten van Pondres meer tijd om over hun communicatiestrategie na te denken en hun databestand te verrijken, en sluiten wij naadloos aan om alle kanalen op de juiste manier te koppelen.

 

3. Hoe kan ik de klanten van mijn webshop relatief makkelijk verleiden tot vervolgaankopen?

Het meest magische moment van de bestelling is het ontvangen en uitpakken. Als je je bewust bent van het feit dat jouw klant keuzes heeft moeten maken om tot deze aankoop te komen, begrijp je ook dat daar nog kansen liggen. Stel, je voegt een gepersonaliseerd kaartje toe met een aanbieding van een product waarin deze klant ook is geïnteresseerd. Je kunt je voorstellen dat dit voor de klant een zeer aantrekkelijk moment is om een vervolgaanschaf te overwegen. Stel, je verkoopt parfum en je voegt een sample toe van een luchtje waarvan je het vermoeden hebt dat deze klant dat heel lekker zal vinden. Dan heb je de kans dat je klant dit artikel alsnog bestelt, of misschien nu al de keuze maakt welk parfum de volgende gaat worden.

 

4. Hoe krijg ik mijn klanten vaker naar mijn winkel?

We hebben bij Pondres aardig wat retailers als klant, en veel van hen moeten moeite doen om klanten naar hun winkel te krijgen, mede door het online koopgedrag van hun klanten. We dagen ze uit om een aankoop niet als doel van het winkelbezoek te zien, maar als een gevolg. Als je voldoende thuis bent in de belevingswereld van je klant, kun je best wat aanknopingspunten vinden om die klant te verleiden naar je winkel te komen. Als je dit versterkt door het weggeven van een cadeautje (fysiek of in de vorm van een korting), maak je deze klant uniek en kun je dit verzilveren in je winkel.

 

5. Hoe kan ik van het unboxing-moment iets bijzonders maken voor mijn klanten?

Ik haalde het ook al kort aan bij het verleiden van klanten tot een vervolgaankoop: het uitpakken van bestelde producten kan echt een magisch moment zijn. Maar dat moet je er dan wél van maken. Kopen gaat samen met veel beleving en emotie. Als je in staat bent jouw product extra bijzonder te maken door een belevenis te maken van het ontvangen, zullen klanten eerder voor jouw producten kiezen. Zelfs als ze daar misschien wat extra voor moeten betalen. De beleving rondom het ontvangstmoment vergroten kan op ontzettend veel manieren, zo kun je denken aan:

- Het gebruik van een tot de verbeelding sprekende omverpakking.
- Het product dat is ingepakt in bijzonder materiaal.
- Het toevoegen van een gepersonaliseerde boodschap.
- Het toevoegen van geur of kleur om de beleving te verhogen.
- Het toevoegen van een klein extraatje aan de bestelling.

 

Hoe kunnen we jou laten opvallen?

Zoals je leest, hebben onze klanten best wat keuzes te maken om zich te blijven onderscheiden in de markt en hun communicatie rendabel in te zetten. Wij als team van Pondres vinden het een gaaf proces en helpen je graag met al onze kennis, ervaring, tools en ideeën om jou boven de markt uit te laten (blijven) stijgen!

Laten we samen de mogelijkheden ontdekken

Wil je weten wat er voor jouw bedrijf mogelijk is? En ben je nieuwsgierig naar onze oplossingen en innovaties? Neem gerust contact met me op via sjors.scheepers@pondres.nl of bel mij via 06 - 20 73 94 18 en ik weet zeker dat er een wereld voor je opengaat!
Sjors Scheepers
Sales Director
Bekijk LinkedIn
Top
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram