Met onze diensten bedienen we nationale en zelfs internationale klanten, maar ook 'gewoon' Tilburgse partijen. En daar zijn we net zo trots op. “Samenwerken en samen groeien hebben voor mij prioriteit. Ik geloof in de kracht van een lokale netwerkeconomie,” zo vertelt Maarten Wolters, onze CFO, dan ook aan Make it in Tilburg. Wat volgt is een mooi artikel over de lokale netwerkeconomie, de stille kracht van Tilburg en de toekomstvisie van Pondres.
Achter de glazen toegangsdeuren van Pondres op industrieterrein Kraaiven gaat een gestroomlijnde wereld van effectieve klantcommunicatie schuil. “Wij helpen onze klanten om persoonlijker, relevanter en uiteindelijk effectiever met hún klanten te communiceren. Pondres gelooft in de groeiende vraag naar gepersonaliseerde communicatie. Of dat nu via papier, het versturen van een pakket, of online is. We werken voor grote, landelijke merken die iedereen kent en focussen ons daarnaast steeds sterker op het MKB. En met name ook op het Tilburgse MKB.” Aan het woord is Maarten Wolters, CFO van het 160 werknemers tellende bedrijf en voorzitter van Vitaal Kraaiven. We ontmoeten hem voor een gesprek over de lokale netwerkeconomie, de stille kracht van Tilburg en de toekomstvisie van Pondres.
Kaarten en cadeaus van Hallmark. Webshopbestellingen van Zeeman. Online cashbackportals van Michelin. Omnichannel klantcommunicatie van Achmea. Tussen deze merken en hun klanten vinden we de expertise en oplossingen van Pondres. In de diverse productiehallen en kantoorruimtes voeren rust, aandacht en precisie de boventoon. Maarten licht toe: “Dat moet wel. Stel dat je als consument online een duur product bestelt, dan verwacht je dat het ook hoogwaardig wordt ingepakt. Het moet er fantastisch uitzien, zodat het past bij het product in de doos. De factor ‘mens’ maakt bij ons daarom echt het verschil.”
Naast financieel directeur is Wolters eindverantwoordelijke op het gebied van HR en Risk & Compliance. In zijn eerste anderhalf jaar hebben hij en zijn teams vooral plannen gemaakt om Pondres op deze vlakken verder te verbeteren. “We zijn groot geworden in de hoogtijdagen van print, met gepersonaliseerde informatievoorziening aan klanten. Maar de wereld is veranderd. Samen met mijn teams lever ik een belangrijke bijdrage aan het verder verbeteren van de dienstverlening aan onze klanten. Zodat we ook morgen slimmer zijn dan een ander op het gebied van effectieve, gepersonaliseerde klantcommunicatie.”
Het is niet verwonderlijk dat er de laatste jaren binnen Pondres flink wordt geïnvesteerd in IT. “Printed media blijft een belangrijk communicatiemiddel, maar we zijn ervan overtuigd dat het onderscheidend vermogen zit in gepersonaliseerde omnichannel klantcommunicatie, afgestemd op elke individuele klant. Daarom investeren we al jaren fors in software en systemen om het groeiende aantal klanten beter en sneller te kunnen bedienen. Door geautomatiseerd persoonlijke en unieke uitingen te versturen via ieder gewenst kanaal. De modulaire bouwstenen van deze nieuwe systemen ontwikkelen we trouwens zelf. Dit stelt ons in staat om voor alle klanten en met name ook klanten uit het MKB maatwerk te leveren op het gebied van effectieve gepersonaliseerde klantcommunicatie.”
Op het aantrekken van IT’ers en andere kenniswerkers heeft de CFO een duidelijke visie. Hij ziet namelijk kansen bij in Tilburg opgeleide professionals. “Het is belangrijk hen terug te halen naar Tilburg of zelfs te behouden als ze net afgestudeerd zijn. Niet alleen met een goede baan, maar ook met goede randvoorwaarden. Gelukkig is er hier in Tilburg van alles. Veel cultuur, goed openbaar vervoer, een prachtige Spoorzone met hoogwaardige kantoren en goede horeca. Met de Spoorzone heeft de gemeente echt een geweldige stap gezet. Ik zie bedrijven gevestigd op Kraaiven daar op termijn misschien wel hun kenniscentrum vestigen. Maar dan moet de verbinding tussen Kraaiven en het centrum optimaal zijn. Denk aan pendelbusjes of het frequenter maken van het OV. Hierover zijn we met andere ondernemers en samen met Vitaal Kraaiven in gesprek.”
Maarten kijkt niet alleen naar het aantrekken van kenniswerkers. Ook het werven van mensen voor het productieproces krijgt volop aandacht. “We verkennen twee manieren om dit aan te pakken,” vertelt de financieel directeur. “In samenwerking met de gemeente Tilburg zijn we in een vergevorderd stadium om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan ons te binden. De bijdrage die de gemeente in deze gesprekken levert, laat zien dat zij een vooruitstrevende visie heeft op de toekomst van onze regio. En op hoe ze de bedrijvigheid kan stimuleren.” Een andere verkenning vindt plaats op het industrieterrein zelf. Mede vanuit zijn voorzitterschap van de Vereniging Vitaal Kraaiven onderzoekt Maarten samen met andere gebruikers de mogelijkheden om een flexpoule voor arbeidskrachten op te richten. Hij legt uit: “Er zijn hier bedrijven waar het productieproces soms enkele weken stil komt te liggen. En andere bedrijven die op bepaalde piekmomenten extra mensen nodig hebben. Dankzij zo’n flexibele poule voorzien we in een duidelijke behoefte én creëren we meer binding tussen werknemers en dit industrieterrein.”
“Samenwerken en samen groeien hebben voor mij prioriteit,” stelt Maarten. “Ik geloof in de kracht van een lokale netwerkeconomie. Daarom zoek ik mijn partners zoveel mogelijk in de buurt. Ik heb regelmatig contact met diverse partijen uit het Tilburgse en kom dan vaak tot de conclusie hoe vreemd het is dat we elkaars diensten of producten niet afnemen. Er liggen zoveel mogelijkheden en kansen, gewoon om de hoek! We investeren hier dus flink in. Een vruchtbare strategie, want we hebben veel nieuwe, lokale klanten mogen verwelkomen.” Deze aanpak heeft ook invloed op het type oplossingen waar Pondres zich in toenemende mate op richt. Want wat bedacht wordt voor een landelijk opererende retailer, kan volgens Wolters ook klantspecifiek gemaakt worden voor een Tilburgse partij. “Stel dat een ondernemer een adressenbestand van 100.000 heeft en op zoek is naar een hogere conversie op zijn communicatie-inspanningen. Dan kan Pondres daar toegevoegde waarde bieden. Onze toekomst ligt in het creëren van een optimale customer experience voor consumenten. Ook voor consumenten die klant zijn bij Tilburgse MKB’ers.”
Pondres en Tilburg lijken onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat klopt, vertelt Maarten, want het bedrijf is er van en voor Tilburgers. “Ik denk dat Tilburg een stille kracht is, waar vanuit een stevige visie al decennialang stukje bij beetje aan de toekomst wordt gewerkt. Noodgedwongen omdat de industrie hier vertrok en de stad een slecht imago had. Men heeft dat serieus en gestructureerd opgepakt. Niet alleen de gemeente maar ook ondernemers.” De opleidingsinstituten en het hechte ondernemersnetwerk dragen volgens Wolters ook bij aan de kracht van de stad. In Tilburg wordt er geluisterd, vindt hij, en kun je je ideeën delen. “En als je deelt dan kun je vervolgens vermenigvuldigen. Vanuit die gedachte vinden wij het prettig om mee te denken met onze klanten. Misschien zelfs wel een beetje mee richting te geven aan hun communicatie. Bij klanten die daar behoefte aan hebben kunnen wij zo echt ontzorgen en innoveren.”
Een belangrijk speerpunt van Wolters is dat hij Pondres de komende jaren nog zichtbaarder wil maken. Buiten, maar zeker ook binnen Tilburg. “Vaak wordt gedacht dat we een ontzettend groot, corporate bedrijf zijn. Maar we zijn ‘gewoon’ een Tilburgse onderneming in het MKB met 160 enthousiaste medewerkers die zelf ook een beetje ondernemer zijn. We zijn groot qua vierkante meters, maar heel toegankelijk. Ik vind het belangrijk om dat uit te dragen. Het zou geweldig zijn als over een jaar of anderhalf alle bedrijven uit De Grote Tilburgse Ondernemerskalender 2020 die met een communicatievraag lopen over effectieve klantcommunicatie, ons op hun shortlist hebben staan!” Inspanningen zoals een sponsordeal met Willem II zijn onderdeel van dit positioneringsoffensief. Daarnaast wil Pondres vanuit Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen ook een bijdrage leveren aan de lokale gemeenschap in Tilburg. Daartoe wordt op dit moment overleg gevoerd met een lokale goededoelenorganisatie. “Waarom zouden we het Tilburgse laten liggen en focussen op Nederland, als we juist lokaal het verschil kunnen maken?”
Wil je weten hoe wij jouw klantcommunicatie naar een hoger niveau kunnen tillen? Neem gerust contact met ons op via info@pondres.nl of bel +31 88 949 41 00. Wij helpen je graag!