Ondanks dat er steeds meer en beter over pensioenen wordt gecommuniceerd door pensioenuitvoerders, lijkt het pensioenbewustzijn onder deelnemers nauwelijks toe te nemen. Het pensioen was, is en blijft wellicht een low-interestproduct.
Pensioenbewustzijn wordt veelal gezien als de verantwoordelijkheid van de individuele deelnemer. Het is zíjn pensioen en dus zijn pakkie an. Maar is dat wel zo? Hebben we als pensioenfonds, -verzekeraar, -uitvoerder, tussenpersoon of facilitaire organisatie niet een gezamenlijke verantwoordelijkheid? Persoonlijk vind ik van wel.
Vaak is het namelijk geen bewuste keuze van deelnemers om niet ‘bewust’ of onwetend te zijn. Ze zien simpelweg door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel aanbieders, zoveel verhalen, zoveel moeilijke termen en voorschriften. Men weet gewoon niet waar te beginnen en wat te geloven. En daar begint de taak van alle betrokken partijen.
Relevante communicatie is een belangrijk aspect bij pensioencommunicatie. Kennen we onze klanten wel voldoende en zijn we in staat om persoonlijk te communiceren? Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het relevant houden van alle individuele communicatie-uitingen vergt vaak een enorme impact. Daarnaast nopen vigerende wet- en regelgevingen om snel en adequaat te handelen. Dit in combinatie met huisstijl, compliancy en autorisatieproblematiek maken het er niet makkelijker op.
Als facilitair bedrijf zoeken wij dagelijks naar mogelijkheden om deelnemers en pensioenorganisaties bij elkaar te brengen. We merken dat de marketingafdeling van pensioenorganisaties sneller en vaker wil communiceren. Onze visie is dan ook dat marketing zelf in staat moet zijn het beheer van alle (pensioen)communicatie te organiseren. En hun boodschappen snel en gecontroleerd te verzenden op het moment dat deze relevant zijn.
Om onze klanten zelf de controle te geven over hun communicatie-uitingen, hebben we onze bestaande communicatiemodules uitgebreid met een SaaS-oplossing waarmee ze alle uitingen real-time via internet kunnen aanpassen. Uiteraard kloppend met huisstijlvoorschriften, compliancy-eisen en interne autorisatiemogelijkheden. En ook zaken als het beheer van content, tekstblokken, logo’s, handtekeningen, kop- en voetteksten, en colofons behoren tot de mogelijkheden.
Zo krijgt je communicatie eigenlijk the best of both worlds: snelle en efficiënte geautomatiseerde communicatie bij een ervaren partner, maar wel met de touwtjes in eigen handen. En op die manier kun jij elke pensioendeelnemer de communicatie en informatie bieden die hij nodig heeft. Hopelijk net genoeg voor dat beetje bewustzijn …
Wil jij meer weten over de mogelijkheden van onze communicatie-oplossingen voor jouw (pensioen)communicatie? Neem gerust even contact met Wouter de Regt via wouter.de.regt@pondres.nl of +31 88 949 41 73. Ik denk graag met je mee!
Wil je weten hoe wij jouw klantcommunicatie naar een hoger niveau kunnen tillen? Neem gerust contact met ons op via info@pondres.nl of bel +31 88 949 41 00. Wij helpen je graag!