Zo’n veertien jaar geleden sloegen PACCAR Parts Europe en Pondres de handen ineen. Het begin van een duurzaam partnership dat tot op de dag van vandaag duurt. “In samenwerking met Pondres brengen we dealer- en taalspecifieke magazines uit voor DAF-dealers in vijftien verschillende landen.”
Een kleine vier jaar terug begon Noortje van der Heijden als Manager Marketing Communications bij PACCAR Parts Europe, onderdeel van DAF Trucks. “Ik werd meteen uitgenodigd om bij Pondres op locatie kennis te maken met het team”, weet ze nog goed. “Uitgebreid werd ik rondgeleid. Die eerste kennismaking bleek typerend voor de warme manier van samenwerken.”
Waar PACCAR Parts voorheen de nadruk legde op productadvertenties en -flyers, geeft het sinds enkele jaren een eigen magazine uit. “We maken een continue verbeterslag”, vertelt Noortje daarover. “Vanuit Pondres denkt Leo met ons mee. Hij reikt proactief zaken als nieuwe papiersoorten en nieuwe kleuren aan. En binnenkort schakelen we over op een nieuw formaat. Zo blijven we onze klanten steeds weer verrassen met het magazine.”
PACCAR Parts verzorgt een omnichannel experience voor klanten, waarbij de nadruk ligt op digitalisering. Voor het magazine wordt echter doelbewust gekozen voor een fysieke uitgave. “Daar creëren we meer impact mee, omdat de attentiewaarde van hardcopy bij onze doelgroep groter is dan ooit”, weet Noortje. Het magazine verschijnt vier keer per jaar. “Zo kunnen we mooi meebewegen met de seizoenen en zorgen we ervoor dat de juiste producten in de juiste maanden onder de aandacht komen, en dat op een verhalende manier."
"De attentiewaarde van hard copy is bij onze doelgroep groter dan ooit"
Het magazine wordt op maat gemaakt voor alle onafhankelijke DAF-dealers in vijftien landen. “Wij sturen het magazine uit naam van de dealer, met zijn naam, logo en gegevens erop, naar de klant”, zegt Noortje. “In totaal vraagt dat om een kleine driehonderd varianten, die zowel taal- als dealerspecifiek zijn. Pondres zorgt ervoor dat het met al die verschillende varianten altijd goed gaat.”
In de toekomst wil PACCAR Parts het magazine in samenwerking met Pondres nog verder personaliseren. “We willen toe naar landenspecifieke magazines. Nu is onze content nog one size fits all, maar in Spanje hebben dealers en klanten bijvoorbeeld andere behoeften dan in Zweden. Als we deze stap willen zetten, kan Pondres daarin voorzien.”
Noortje heeft op regelmatige basis contact met Pondres. “Het DAF-hoofdkantoor zit in Eindhoven, we zitten dus vlak bij elkaar.” De Brabantse mentaliteit verbindt PACCAR Parts met Pondres. “Lekker laagdrempelig, hartelijk en altijd in oplossingen denkend. Het is nooit: wij kunnen dit niet. Maar altijd: laten we kijken hoe we het voor elkaar kunnen krijgen. Daarnaast is Pondres ‘gewoon’ stabiel, we krijgen altijd wat er wordt beloofd.”
"Wij maken het magazine qua content, vervolgens regelt Pondres de rest"
Uit lezersonderzoek blijkt dat de dealerspecifieke magazines worden gewaardeerd. “De magazines worden goed gelezen door onze klanten en vaak ook weer doorgegeven aan collega’s. Samen met Pondres werken we aan het verder verduurzamen van onze fysieke uitgaven. Ook ontzorgt Pondres ons op het gebied van porti, waardoor de verzendkosten beheersbaar blijven. Wij maken het magazine qua content, vervolgens regelt Pondres de rest. Dat is een behoorlijke complexe onderneming, die toch bijzonder soepel verloopt.”