Een relatie is hard werken. Dat blijkt wel weer als je met zijn tweeën in dat blauwgele warenhuis bent geweest. 46% van de stellen die met een meubelbouwpakket aan de slag gaan, raakt gefrustreerd, 12% overweegt zelfs een scheiding. Bij 6% is alleen al een bezoekje aan de winkel voldoende voor een fikse ruzie. Niet dat ik een team op kantoor wil vergelijken met een huwelijk, maar hoe kunnen we met IKEA een teamcrisis voorkomen?
Aan de hand van 5 meubels geef ik 5 tips voor IKEA-proof projectmanagement.
Een goed begin is het halve werk. Je begint niet aan een IKEA-kast zonder gebruiksaanwijzing, en je begint niet aan een project zonder een projectplan. Zorg ervoor dat je teamleden weten wat er van hen verwacht wordt en wanneer, zodat ze niet enthousiast aan het zagen gaan terwijl alles al op maat was aangeleverd.
Hoe vaardig je ook bent als duizendpoot, je kunt een project niet in je eentje trekken. Dat hoeft ook niet, zolang je hulp krijgt van je vaardige collega’s. Ieder heeft zo zijn eigen kennis en specialiteiten, benut deze dan ook!
Nog belangrijker dan delegeren is delen: zorg voor commitment en betrokkenheid, zodat alle collega’s zich mede-eigenaar voelen van het project. Zo streeft iedereen naar hetzelfde doel en is succes (bijna) gegarandeerd.
Iedereen kan aan een project beginnen, maar bedenk vooraf goed of alles haalbaar is en of je niet te veel hooi op je vork neemt. Inventariseer mogelijke problemen en vraag advies als je dreigt vast te lopen. Zorg er ook voor dat je zeker weet dat je collega’s je kunnen en willen helpen, zodat je niet met lege handen staat als je gaat beginnen. Ook hier geldt: een goede voorbereiding is het halve werk!
Een project is pas mislukt als je er niets mee op bent geschoten. Al ging er nog zo veel fout, kijk altijd naar wat je daarvan kunt leren. Hoe zorg je ervoor dat dit een volgende keer wél goed gaat? De evaluatie van dit project vormt een sterk startpunt voor je volgende projectplan.
Het is niet zo dat onze projectmanagers wekelijks in de IKEA bivakkeren. Maar ze zorgen er wel voor dat ze de wensen van de klant kennen en met hun team maximaal kunnen inspelen op veranderingen die tijdens een projectimplementatie kunnen voorkomen. Om dit proces goed te sturen, is een agile aanpak nodig, waarvoor onze medewerkers officieel gecertificeerd zijn. Wilt u hier meer over weten? Neem contact op met mijn collega Bert Alblas, hij kan u hier alles over vertellen.
Wil je weten hoe wij jouw klantcommunicatie naar een hoger niveau kunnen tillen? Neem gerust contact met ons op via info@pondres.nl of bel +31 88 949 41 00. Wij helpen je graag!