Na een geslaagde rondreis door China hadden we ons enthousiast opgegeven als gastgezin. Daarom stonden we begin vorige maand met ons welkomstbordje op Schiphol te wachten op onze Chinese studente Huâ en haar moeder.
Gelukkig hadden we via onze contactpersoon al flink wat informatie ontvangen over de gewoontes van onze gasten en wisten we dat Huâ voldoende Engels zou kunnen spreken om zich in Nederland te redden. Dat was alweer een hele zorg minder. Het avontuur van 1,5 week kon beginnen!
Alles bleek echter relatief, want het ‘voldoende Engels’ van onze gaststudente was enkel het woord ‘yes’. En zelfs daar had haar moeder nog veel moeite mee. De challenge was duidelijk: hoe gaan we elkaar deze anderhalve week begrijpen zonder woorden?
Handen en voeten
Ach, dat viel eigenlijk best wel mee. Met onze handen, voeten, en pen en papier wisten we vrijwel elke boodschap over te brengen, en het Engels van Huâ werd elke dag een stukje beter. Niet gek ook, want communicatie is zoveel meer dan tekst alleen. Dit is precies wat professor Mehrabian stelt: het draait niet alleen om wat er gezegd wordt, maar ook hoe en met welke intentie.
Volgens het communicatiemodel van professor Mehrabian bestaat slechts 7% van onze communicatie uit woorden, 38% uit de manier waarop we het overbrengen (toonhoogte, snelheid) en 55% op wat we zien (houding, gebaren). Dat betekent niet dat slechts 7% van wat we communiceren bestaat uit de letterlijke boodschap, maar wel dat de inhoud niet los gezien kan worden van de vorm. En hoe meer de inhoud past bij de vorm en andersom, hoe effectiever je communicatie is.
Kijk verder dan tekst alleen
Dat brengt me op de communicatie met jouw doelgroep. Tekst is essentieel, maar kijk vooral ook eens naar hoe je deze overbrengt. Welke boodschap, met alle toeters en bellen, stuur jij uit naar je ontvanger?
Al met al hebben wij een fantastische tijd gehad met Huâ en haar moeder. De laatste avond hebben we gevierd in een echt Hollands pannenkoekenhuisje waarbij de kleurpotloden volop werden gebruikt om mooie verhalen te vertellen.
Terugkijkend op het bezoek heeft het ontbreken van woorden juist iets heel moois gebracht: veel creativiteit en aandacht om de boodschap goed naar elkaar over te brengen. Een fantastische ervaring. Ik gun jou dezelfde ervaring met jouw doelgroep.
Wil je weten hoe wij jouw klantcommunicatie naar een hoger niveau kunnen tillen? Neem gerust contact met ons op via info@pondres.nl of bel +31 88 949 41 00. Wij helpen je graag!